La escuela primaria y el carnaval (Huehues) de Puebla

28 februari 2013 - Puebla, Mexico

Tussentijds toch maar even snel een korte update schrijven. Vandaag ben ik met andere uitwisselings-studenten naar een basisschool hier in Puebla geweest om slaapliedjes te zingen in onze moedertaal. Als onderdeel van 'El dia de la lengua materna', ons uitwisselingsverband en de Spaanse taal en cultuurles die ik volg, gingen we hiernaartoe. In tegenstelling tot wat ik dacht (namelijk zingen voor één bepaalde klas), moesten we zingen voor de hele school. Echt wat voor mij, aangezien ik heel mijn leven al zo veel van optreden hou (niet dus haha). Toen de kinderen vervolgens mochten kiezen wie er ging zingen werd ik ook nog als eerste eruit gekozen, waarschijnlijk omdat ik de langste persoon was in de basisschool op dat moment. Toen wij klaar waren hadden de kinderen uit groep 1 ook nog een liedje voor ons ingestudeerd wat erg leuk was! Na het zingen werden we allemaal overvallen door de grote meute kinderen. Allemaal kwamen ze ons met hun schriftjes en potloden vragen om onze namen en handtekeningen, voor foto's (het mag dan wel een derde-wereldland zijn, maar ook hier hebben de kinderen al op jonge leeftijd smartphones), knuffels en zelfs of ze me een kusje mochten geven. Na 15 minuten werden we door de leraren (alsof ze bodyguards waren) naar de ingang geëscorteerd tussen de schreeuwende meute kinderen. Al met al een ervaring die ik in Nederland nog nooit heb meegemaakt en waarschijnlijk ook nooit mee zal maken. Erg mooi was dit dus en ook een van de redenen waarvoor ik gekomen ben; het leren kennen van een andere cultuur, taal en het opdoen van ervaringen voor het leven! Afgelopen zondag was ik met de andere uitwisselings-studenten ook nog naar het carnaval van Puebla gegaan. Ondanks dat het maar 250 kilometer van Veracruz afligt had het een compleet andere sfeer. Ook dit was leuk om te zien, maar ook niet meer dan dat. Sinds afgelopen weekend hebben we trouwens een logé hier. De beste vriendin van Laurianne is namelijk vanuit Canada (waar zij op dit moment studeert) overgekomen om haar te verrassen. Met hun ben ik gisteren ook nog even naar een reptielenwinkel geweest om wat slangen, gekko's en tarantula's te bekijken. Erg fijn was het om te zien dat er maar liefst 6 verschillende tarantula-soorten voorkomen in de staat Puebla (ter grootte van mijn handpalm). Maar ik hoef me niet druk te maken, want de bijschriften zeiden dat ze niet agressief waren, dus ach, het zijn gewoon dezelfde spinnen als in Nederland in de kelders, alleen iets groter en wat hariger. Aangezien ik nu aan het studeren ben voor een examen volgende week van relatietherapie, zal ik hier maar weer eens een mooie Mexicaanse wijsheid uit halen, namelijk: 'La pareja es como una montaña rusa: te subes, gritas, te emocionas y al final terminas vomitándote pero ahi vas otra vez' (Vrij vertaald: Relaties zijn als een achtbaan, ze brengen je naar ongekende hoogte, maken je aan het schreeuwen, emotioneren je en eindigen met jou aan het braken, maar toch ga je nog een keer.). Een erg positieve insteek voor therapie in ieder geval haha.

Komend weekend ga ik naar Cuetzalan, een dorp waar men (naar verluidt) leeft zoals 100 jaar terug, met mooie watervallen etc. Ik ben benieuwd, jullie gaan het horen!

Cuidate!

Overigens, een dezer dagen (als ik de video heb gekregen) zal ik mijn solo van vandaag uploaden. Ik wil jullie natuurlijk niet mijn prachtige stem onthouden haha.

1. Martijn Vervuurt:
    3 maart 2013