De laatste blog! Costa Rica: Pura Vida

26 juni 2013 - San José, Costa Rica

Tja, aan al het goede komt een einde. Zo ook aan mijn verblijf hier in Mexico en het schrijven van deze blogs. Ik ben net terug van mijn laatste reisje (als ik mijn anderhalve dag reizen terug naar Nederland niet meereken); Costa Rica. Om maar met de deur in huis te vallen: Wat een prachtig land is dat zeg! Meer dan de helft van Costa Rica is nog steeds ongerepte natuur, wat betekent dat het bestaat uit primaire vegetatie (niet aangeplant dus). Ik heb in mijn twaalf dagen daar 3 verschillende soorten natuurparken gezien, namelijk tropisch regenwoud, vulkanisch natuurgebied en 'wolkenwoud' (cloudforests). Allemaal heel mooi, alhoewel mijn favoriet het tropisch regenwoud was. Dat was het echter niet voor zijn klimaat (30+ graden met een luchtvochtigheid van meer dan 80%) of de hoeveelheid muggen (serieus zwermen van 20 of meer op sommige punten), maar voor de hoeveelheid wilde dieren. Ik heb in het Parque Nacional Manzanillo (wat op de grens met Panama ligt), meer wilde dieren gezien in 4 uur wandelen dan in een hele dag in het Gaya-park. Ook de stranden (ook al ben ik niet zo'n strandmens) waren prachtig daar. Het tropisch regenwoud loopt zo over in de Caribische zee, wat tot nu toe nog steeds de mooiste zee is die ik gezien heb. Ondanks dat ik na 3 dagen in Puerto Viejo net zoals de rest van het hostel een voedselvergiftiging had, vond ik het erg speciaal om daar te zijn. Mijn hostel lag enkele kilometers buiten Puerto Viejo samen met misschien 10 andere huizen. Ik zat dus echt in de middle of nowhere. Ik heb bij voorbaat maar niemand verteld dat het dichtstbijzijnde ziekenhuis op meer dan een uur rijden van het hostel lag haha. Na Puerto Viejo ben ik weer 2 nachten in de hoofdstad San José geweest om de vulkaan Irazu te bezoeken. Helaas is er in San José niks te zien behalve ontelbare fast-food ketens (de 3 foto's die ik geplaatst heb waren het ook amper waard). Mijn geluk kon vervolgens ook niet op bij de vulkaan Irazu. De krater van deze inactieve vulkaan is normaal gevuld met regenwater dat reageert met wat chemische stofjes in de krater, waardoor het een felgroene kleur krijgt. Natuurlijk kwam ik net op het moment dat er geen water in de krater stond. Vanuit San José ben ik verder gegaan naar La Fortuna, een klein dorpje aan de rand van de vulkaan Arenal. Deze vulkaan staat bekend om zijn activiteit en normaal kon er altijd stromende lava aan de achterzijde gespot worden, maar zoals het af en toe gaat met mijn geluk, was de vulkaan nu al 3 jaar aan het slapen. Verder zat hij de gehele tijd dat ik daar was gehuld in wolken, waardoor ik er ook nog geen fatsoenlijke foto van heb kunnen maken. De laatste paar dagen ben ik in Monteverde geweest, een 'wolkenwoud', wat zo heet omdat het op een berg ligt en het altijd groen is. Ze zijn dus niet altijd zo origineel met het bedenken van namen. Ook Monteverde was een plek vol met wilde dieren. Ondanks dat ik geen tarantula's heb gezien, heb ik daar ook weer ontelbare dieren gezien, met name tijdens de nachtwandeling. Kortom, Costa Rica was geweldig! Ondanks dat ik van tevoren dacht dat het goedkoop zou worden (1 euro = 650 colon), viel dat toch een beetje tegen. Met gemiddeld zo'n 50.000 colon op zak hield ik het vaak niet langer uit dan 2, maximaal 3 dagen. Gelukkig werd dit wel gecompenseerd met prachtige natuur en hele aardige mensen. Helaas zijn niet alle foto's er even goed uitgekomen, want er was niet erg veel licht aanwezig om goede foto's te maken. Zie trouwens ook de 2 nieuwe filmpjes die ik geüpload heb!

Zoals ik al zei komt aan alles een eind. Komende dinsdag vlieg ik rond middernacht terug naar huis via de grootst mogelijke omweg en donderdagmorgen kom ik hopelijk aan in Brussel. Ik heb een geweldige tijd gehad hier in Mexico en ik kan iedereen aanraden om het een keer te bezoeken. In tegenstelling tot het verdraaide beeld wat de media geeft is Mexico een redelijk veilig land met zoveel verschillende dingen om te zien en te doen. Bedankt allemaal voor het volgen en we zien ons weer aan de andere kant van de wereld!

Hasta luego!