Cholula

13 januari 2013 - Puebla, Mexico

Vandaag heb ik mijn eerste toeristische uitstapje gemaakt naar Cholula, een stadje dat tegen Puebla aanligt (een soort van een buitenwijk), om een gedeelte van een piramide van de Maya's te bekijken. Ondanks dat ik binnen 2 uur alles gezien had, was het toch imposant om zo'n piramide eens in het echt te zien. Ik moet er wel bij zeggen dat maar een hele kleine is. Volgende week ga ik het echte werk zien, want dan ga ik naar Teotihuacán, boven Mexico City, waar de op 2 na grootste piramide van de wereld staat. Maar goed, voor een eerste uitstapje dicht bij huis was dit erg leuk en mooi om te zien. Als jullie goed naar de fotos kijken kunnen jullie zien dat de tempel tegen een berg is gebouwd en bovenop die berg staat een kerk. Zoals in ieder 3de wereldland moest ook hier het christendom even laten zien dat zij (denken dat ze) de meest belangrijke godsdienst zijn in de wereld. Ze denken in ieder geval dat de piramide vroeger zo groot was als de berg zelf (de berg zit ook vol met meer dan 8 kilometer aan tunnels). Maar door slecht onderhoud en de komst van het christendom is meerendeel vergaan. Ok, goed, genoeg over Cholula want zoveel meer was er ook niet te zien, op de sprinkhanen na die ik gelukkig niet gegeten heb. A. omdat ik het niet echt smakelijk vond uitzien en B. omdat wij buitenlanders er behoorlijk ziek van worden. Daarbij komt dat de Mexicaanse keuken mijn verteringstelsel afgelopen vrijdag al tot een wildwaterbaan had omgetoverd, dus genoeg redenen om het niet te eten. Misschien ga ik het over een paar weken alsnog proberen als mijn maag een beetje is gewend aan alle bacteriën hier. Gisteren had ik overigens nog een welkomst feest voor de uitwisselingstudenten wat erg leuk was. Veel nieuwe mensen ontmoet die overigens bijna allemaal Mexicanen waren (er studeren op dit moment maar iets van 20 Europese studenten op deze universiteit waarvan ik de enige Nederlander ben). En als topact een Mariachiband gezien in gezelschap van veel tequila, dus wat wil je nog meer. Donderdag had ik verder mijn eerste twee lessen gehad, die beiden door dezelfde docente gegeven werden. Het was erg lastig om te volgen, ik begreep dan ook maar de helft. De docente was overigens wel erg aardig, want na het bekend maken van een opdracht vroeg ze mij of ik begrepen had wat de opdracht was. Echter had ik maar één gedeelte van de opdracht begrepen, maar dat was goed voor mij, ik hoefde het andere gedeelte niet te maken. Mooi meegenomen dus om buitenlander te zijn hier (dat was ook wat enkele studenten lachend zeiden). Als laatste nog even de oriëntatie van de universiteit die ik afgelopen vrijdag had. Wij als uitwisselingsstudenten 'moeten' (ik vind het heel leuk om te doen) naar een basisschool gaan met zijn allen om aan de kinderen daar wat over ons land te vertellen. Verder moesten we oppassen met de politie hier, want die is blijkbaar heel erg corrupt. Je moet in ieder geval altijd 200 pesos (11 á 12 euro) bij je hebben om de politie 'af te kopen' als ze je aanhouden voor iets. Maar goed, in Marokko was het volgens mij niet veel anders, alleen dan dat de politie daar niet de hele dag met M16's rondliep (is toch iets meer intimiderend haha). Helaas weet ik even geen nieuwe Mexicaanse spreuk, dus ik zal het maar houden bij een oude bekende van de paus (die hier heeeeel erg geliefd is).

Vaya con dios!