Carnaval in Veracruz

10 februari 2013 - Veracruz, Mexico

Zoals de meeste van jullie weten ben ik geen grote fan van carnaval (om het maar op zijn zachtst uit te drukken). Desondanks kon ik gisteren toch niet zo maar het meest beroemde carnaval van Mexico aan me voorbij laten gaan, namelijk het carnaval van Veracruz. We zijn gisteren om 6 uur s'morgens uit Puebla vertrokken (na natuurlijk weer een uur wachten op andere Mexicanen) voor een reis die maar 2 zou moeten duren, maar net zoals de reis naar Acapulco behoorlijk uitliep, namelijk naar bijna 5 uur. Achja goed, we zijn goed aangekomen, hebben een beetje door de stad gelopen, het Zocálo en de haven gezien (de haven was zoals iedere haven, vies). Vervolgens zijn we rond 5 uur maar eens een plekje gaan zoeken op de tribune voor de parade, die om 6 uur zou gaan beginnen. Hetgeen wij niet wisten was dat wij niet aan het begin van de parade maar aan het einde ervan zaten, met als gevolg dat de parade pas rond 9 uur langs ons kwam (de boulevard is namelijk 10 kilometer lang en Mexicanen doen niet aan rennen of een beetje doorlopen). Toen de parade eindelijk aankwam had ik al reuma in mijn benen van het stilstaan, of het stilzitten op de stalen bankjes. Een goed begin is het halve werk zeggen ze he. Op zich was de parade wel leuk. In tegenstelling tot Nederland waar je moet kijken waar een ongeorganiseerde groep halfzatte mannen en vrouwen met een boulderkar met baggermuziek de openbare orde zit te verstoren, werd hier echt gedanst en een show gegeven. Carnaval heeft hier natuurlijk ook nog echt een betekenis, omdat de mensen hier ook doen vasten en simpelweg een stuk geloviger zijn dan wij. Ondanks dat de parade leuk was, had ik het na een half uur toch alweer gezien (de rest overigens ook). We zijn nog even naar het concert van Willy Colon geweest, die hier in Mexico erg beroemd is. Ik had echter nog nooit van hem gehoord en dat zal na gisteravond ook wel zo blijven, want het was niet echt mijn muziek haha. Ondanks mijn misschien negatieve toon vond ik het gisteren toch heel erg leuk. Ik ben blij dat ik het allemaal een keer heb meegemaakt, maar ook nu kan ik weer de conclusie trekken dat ik niet gemaakt ben voor carnaval. Aan het eind van de avond (rond 2 uur s'nachts) werd de sfeer overigens wel wat minder vriendelijk. Binnen 10 minuten zagen we enkele zakkenrollers achtervolgd worden door soldaten en politie. Ik heb van tevoren ook maar niet gezegd dat Veracruz niet de meest veilige stad is (eerder een van de meest onveilige haha), vanwege de reden dat ook hier enkele drugskartels zitten. Maar ook na dit reisje leven we nog steeds, dus dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk hebben we in Veracruz ook nog anderhalf uur in de bus zitten wachten op 1 persoon die niet op kwam dagen, geweldig haha. Om 8 uur vanmorgen lag ik eindelijk in bed en daarmee is dit bijna mijn langste carnaval ooit geweest, hopelijk kan ik het daar ook bij laten haha. De Mexicaanse uitspraak past deze keer erg goed bij carnaval, namelijk als je aan de Mexicaan vraagt hoeveel vriendinnen hij heeft, is een normaal antwoord: 'Sin cuenta'. Dat betekent letterlijk dat hij de tel niet heeft bijgehouden of 50 (de uitspraak is hetzelfde als cincuenta, 50). Tja, de Mexicanen hier zijn hartenbrekers, dus na carnaval zal deze zin wel weer van toepassing zijn voor een heleboel Mexicanen.

Volgende week heb ik waarschijnlijk een rustig weekendje zonder reizen, maar over twee weken ga ik waarschijnlijk naar het 'Venetië van Mexico' in Mexico-City.

Voor de liefhebbers van Spaanse muziek, hier nog een link van een liedje dat ik hier veel hoor: http://www.youtube.com/watch?v=MiwJ3Qg61XY

Cuidate y hasta luego!

1. Lindsay:
    10 februari 2013
    Volgend jaar gaan we gewoon weer samen een avond carnaval vieren hoor, kippetje ;-)
  2. Etienne:
    10 februari 2013
    Nee we gaan op vakantie dan!
  3. Susan:
    11 februari 2013
    Ik zit hier lekker rustig op kantoor je berichtje te lezen. Volgens mij ben ik een van de weinige Limburgers die geen carnaval viert dit jaar, want ik ben vanmorgen nauwelijks auto's tegen gekomen op weg naar mijn werk. Toch is het bijzonder dat je het Mexicaanse carnaval hebt mee gemaakt en misschien is het nog meer bijzonder dat je het carnaval in Veracruz hebt overleefd. Kan ook niet iedereen zeggen ;-)
    Ik sluit af met een typische Jack Walraven-carnavalsspreuk "Voor mij is de carnaval het mooist als ik geen enkele verkleedde tegen kom". :-)
    We kijken alweer uit naar je volgende verslag.
  4. Etienne:
    11 februari 2013
    Haha, ik kan me helemaal vinden in die spreuk van Jack!
  5. Kelly:
    12 februari 2013
    Bij elke kip die ik met carnaval heb gezien, moest ik aan jou denken, haha! ;)
  6. Etienne:
    12 februari 2013
    Haha, dat zal wel ja, ik ben toch blij dat ik hem dit jaar niet heb hoeven aantrekken :p !
  7. Martijn Vervuurt:
    13 februari 2013
    Idd Lindsay, laat die jongen eens ff eer aan z'n Limburgs bloed betuigen!