Het appartement is binnen

4 januari 2013 - Puebla, Mexico

Ik heb vandaag mijn eigen appartement (domicilio) gevonden in Puebla met de hulp van de vader van Rodrigo en Hernan. Zoals sommigen van jullie al weten is Rodrigo een vriend van mij die als uitwisselingsstudent al meer dan een halfjaar studeert in Tilburg. Hij komt hier uit Puebla en studeert (als hij niet op uitwisseling is) ook aan de BUAP (Benémeritam universidad autónomica de Puebla). Ik heb Rodrigo in Nederland leren kennen via mijn 'begeleidster'. Ik verhuur op dit moment ook mijn kamer aan Rodrigo onder. In ieder geval, Rodrigo had mij gevraagd of ik enkele souvernirs uit Nederland mee kon nemen voor zijn gezin hier. Dus zo gezegd zo gedaan. Ik ben dinsdagmorgen aangekomen in Puebla en toen heb ik meteen een hotel genomen om mijn spullen even te dumpen. Vervolgens ben ik naar de universiteit gegaan die dicht bleek te zijn tot komende maandag (klasse dus!). Daarna heb ik Hernan (de broer van Rodrigo) een berichtje gestuurd via Facebook, wanneer hij wilde afspreken. Ik kreeg meteen een berichtje terug en een uur later heb ik hem, zijn vader en zijn vriendin ontmoet. Het zijn super aardige en heel erg gastvrije mensen, want ze stonden erop dat ik bij hun kwam logeren voor zolang als het nodig was. Ik weet nu dus ook waar het gezegde mi casa es su casa vandaan komt (of in het 'Mexicaans' mi casa es suja). Woensdagmorgen is de vader van Hernan en Rodrigo (die staat op een van de nieuwe fotos) me komen ophalen uit het hotel en zijn we naar hun huis gegaan om mijn spullen af te zetten. Vervolgens hebben we wat door de stad getoured, zonder camera helaas :'(. We hebben veel gekletst (heel goed voor mij Spaans haha) over Mexico, Nederland en de verschillen tussen onze landen. We hebben cemitas gegeten op een lokaal marktje (dat zijn mega-broodjes met ham, kaas, advocado, pepers, sla, bloemkool, wortels en het vlees dat ook op de gringas zit). Heel lekker in ieder geval maar ook heeeel erg veel. Het verklaart waarom het overgrote deel van Mexicanen overgewicht heeft. Dat is een van de eerste dingen die me hier opviel, dat de Mexicanen klein en dik zijn. In Nederland ben ik niet echt een van de langste, maar hier voel ik me net een reus. Vandaag heeft de vader van Hernan en Rodrigo me geholpen met het zoeken naar een kamer, terwijl hij de hele tijd bleef zeggen dat me ik niet druk hoefde te maken als we niks vonden, omdat ik zo lang kon blijven als ik wou (zoals ik al zei heel gastvrij dus!). De eerste kamer waar we kwamen was vreselijk, hier zou ik nog niet dood gevonden willen worden haha. Maar bij de tweede was het meteen raak. Vanaf komende dinsdag kan ik er in. Het is een appartement, midden in het centrum. Het heeft twee slaapkamers (dus ik ga een huisgenoot zoeken om de kosten te delen), een woonkamer en een keuken (fotos volgen komende week vanzelf). Als je via Google-maps 'avenida 5 poniente 326, Puebla, Mexico' invult kun je met streetview al zien waar ik ga wonen. Het appartement ligt aan een binnenplaats waar je komt via de witte deur tussen de 4 garagepoorten. Morgen ga ik in ieder geval weer wat van de stad bezichtigen met de vader van Rodrigo en Hernan. Als jullie je afvragen hoe het kan dat hij zoveel tijd heeft; hij is al een paar jaar met pensioen (hij is nu 65). Hadden we dat in Nederland ook maar. Maar goed, ik zal morgen mijn camera weer eens meenemen om wat fotos te maken.

Un cordial saludo de Puebla!

1. Loes:
    5 januari 2013
    Hee Etienne,
    Gaaf joh, nu al super veel meegemaakt zo te lezen!!
    Mooie foto's ook en fijn dat je zo snel gewoon een kamer hebt :)

Geniet ervan en ik blijf je verslagjes volgen hoor!
    Groetjes Loes
  2. Etienne:
    5 januari 2013
    Ja ik heb inderdaad er wat dingen beleefd haha. Ik zal er zeker van genieten! Jij ook veel succes komende maanden he ;)!
  3. Kelly:
    8 januari 2013
    Hey Etienne, wat nice dat je zo snel een kamer hebt gevonden! En natuurlijk fijn dat je daar al direct contact kon leggen met de vader en broer van Rodrigo. Denk dat je daar je ogen uitkijkt, geniet ervan! Wanneer begin je op de uni?

Groetjes, Kelly
  4. Etienne:
    8 januari 2013
    Ja dat is inderdaad heel fijn! Vandaag moet ik nog wat pasfoto's inleveren voor mijn verblijfsvergunning, wat ze ook op de uni regelen en morgen moet ik mijn horario (rooster) ophalen. Donderdag beginnen voor mij dan de lessen, maar vrijdag heb ik alweer vrij tot maandag haha.
  5. Joshua Smits:
    10 januari 2013
    Ik heb google maps maar eens geraadpleegd. Dat ziet er godver Mexicaans uit, haha.
  6. Etienne:
    11 januari 2013
    Haha, als je dat maar weet! Je had vandaag bij mijn les moeten zijn, leek wel de middelbare school!
  7. Joshua Smits:
    15 januari 2013
    Middelbare school is altijd leuk. Haha